woensdag 2 mei 2012

Wie ben ik?



Vroeger hield ik me niet zo bezig met deze vraag. Ik dacht dat ik net als alle kinderen Nederlands was. Maar des te ouder ik werd des te vaker men vroeg waar ik vandaan kom. Ik ben geboren in Pakistan toen ik negen maandjes oud was kwam ik naar Nederland. Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar men beschouwt mij toch niet als een Nederlander. Wie ben ik eigenlijk? Pakistaan- Nederlands. Nee als je dit zegt lijkt het erop of je jaren in Pakistan gewoond hebt en dan naar Nederland toe bent gekomen.

Laatst had ik een discussie met een Surinaams meisje dat ik ken. Ze vertelde mij dat ze het verbazingwekkend vond dat zij als autochtoon de Nederlandse taaltoets niet had gehaald en ik als allochtoon wel. Ik was verward en vertelde haar dat ze volgens mij geen autochtoon is wat zij is Surinaams ( ze is geboren en getogen in Nederland maar ouders zijn geboren in Suriname). Ze vertelde toen dat Surinaamse mensen wel als autochtoon worden gezien ook al zijn ze hier in Nederland geboren. Hmmm vreemd hoor. Ik dacht dat autochtonen alleen blank konden zijn.

Even terug naar mijn verhaal. Volgens het CBS wordt een allochtoon gedefinieerd als: Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.

Oké  hoe zit het er dan mee als ik in Nederland woonachtig ben en beide ouders  niet in Nederland zijn geboren. Ben je dan een extra allochtoon? Of een super extra allochtoon?
Ben ik een Nederlander? Volgens het CBS wordt een Nederlander gedefinieerd als: Persoon met Nederlandse nationaliteit. Alle mensen die net zoals ik zijn zouden dus als super allochtoon, eerste generatie bestempeld moeten worden. Niet dat ik mezelf zo beschouw hoor.

Ik heb dus de Nederlandse nationaliteit. Waarom zie ik dat mensen die in Nederland geboren dat zijn dat ze dan alsnog als herkomst- Nederlander worden bestempeld? (Herkomst impliceert dat je ergens anders bent geboren). Is dat om opzettelijk te benadrukken waar iemand oorspronkelijk vandaan komt? Of is dat om een onderscheid te maken? Ik geef even een voorbeeld wat ik bedoel met herkomst- Nederlander: actrice Maryam Hassouni. Ze is geboren in Nederland. Ze acteert in Nederland. Toch staat er de Marokkaans- Nederlandse actrice. Vreemd hoor het lijkt erop alsof ze ook in Marokko acteert. Ik mag hopen dat ik later niet als Pakistaans-Nederlandse schrijfster wordt bestempeld. Of dat ik als Pakistaans- Nederlandse redacteur /student wordt bestempeld. Dit impliceert dus dat ik ook in Pakistan redacteur/student ben.

Ik heb alleen de Nederlandse nationaliteit. Ik woon in Nederland. Ik ben een extra allochtoon, eerste generatie. De Nederlandse bevolking ziet mij niet als een Nederlander. Het CBS wel. Ook al zou ik hier geboren zijn dan zou ik bestempeld worden als herkomst- Nederlands. Toch ben ik geen 'echte' Nederlander volgens de bevolking want er wordt altijd gevraagd naar je afkomst. Al zouden mijn ouders hier geboren zijn dan zou ik alsnog worden bestempeld als herkomst- Nederlands.

Confusing wie ben ik nu? Misschien is het beter als men mij vraag wat ik doe en niet meer wie ik ben. Ik zeg het een keer en daarna nooit meer: Ik ben gewoon Sehrish, ik ben redacteur, student rechten, schrijfster en een Nederlander en geen herkomst-Nederlander!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

binnen 24 uur een reactie

Mijn foto
Hallo allemaal, Wij zijn drie meiden die deze blog beheren. Sherry, Ikra & Hina. Wij hebben alledrie iets gemeen: lezen.

Bloglovin

Volgers